Femeia antreprenor 2024 – Finanțare de 200.000 lei pentru IMM-urile deținute majoritar de femei

Femeia antreprenor 2024 – Finanțare de 200.000 lei pentru IMM-urile deținute majoritar de femei

Antreprenoarele din România vor putea obține și în anul 2024 fonduri nerambursabile de maxim 200.000 de lei/firmă, prin programul Femeia Antreprenor 2024. Ministerul   Economiei, Antreprenoriatului și Turismului a lansat în 1 martie, în consultare publică, Ghidul programului.

Beneficiari eligibili:

– IMM-uri in care cel puţin unul dintre asociaţi este femeie şi deţine cel puţin 50% din părţile sociale

Locația implementării:

Urban/ Rural

Valoarea finanțării nerambursabile:

200.000 lei

Termen estimativ lansare:

Aprilie 2024

Cofinanțare: minim 5%

Tipul finanțării:

  • ajutor de minimis ( max 300.000 euro in 3 ani)

Perioada de implementare:

  • 12 luni

Cheltuieli eligibile:

  1. a) (1) Echipamente tehnologice, cu excepția jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale. Prin echipamente tehnologice, conform grilei de punctaj, se înțeleg toate activele corporale din categoria mijloacelor fixe descrise în grupele 2.1 și 2.2. din H.G. nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu excepția celor specificate de prezenta procedură de implementare. (2) În categoria echipamentelor tehnologice eligibile sunt asimilate și activele corporale din categoria mijloacelor fixe pentru locurile de joacă, săli de sport, fitness, drone, x-body și de forță, echipamente, respectiv sisteme specifice în scopul obținerii unei economii de energie, sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităților pentru care a solicitat finanțare.
  2. b) (1) Achiziționarea de spații de lucru, spații de producție și spații pentru prestări servicii și comerț. Valoarea activului ce urmează a fi achiziționat în cadrul Programului se va face pe baza unei evaluări a unui expert evaluator ANEVAR, cu excepția spațiilor mobile de lucru/ producție / prestări servicii / comerț.

(2) Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie să aibă destinație locativă atât la momentul achiziției, cât și pe toată durata de implementare a Programului.

(3) În categoria spații mobile de lucru / producție / prestări servicii / comerț sunt incluse și corturile pentru organizare evenimente și baloanele presostatice. Pentru spații mobile de lucru / producție / prestări servicii / comerț nu este necesar raport ANEVAR.

  1. c) (1) Mijloace de transport, autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, rulote cu sau fără motor, remorci și semiremorci, platforme, izoterme și frigorifice, doc plutitor, șalupe maritime pentru călători, ambarcațiuni de agrement, aparate de zbor, autoutilitare și autovehicule cu destinație specială, cu excepția tuturor vehiculelor simbol G, conform Ordinului MLPTL 211/2003 cu modificările și completările ulterioare.

(2) Pentru activitățile de rent-a-car, școli de șoferi și pilotaj și transporturi cu taxi-uri nu sunt limitate valoarea maximă și numărul de autoturisme achiziționate.

(3) Cu excepția activităților prevăzute la alin. (2), autoturismele sunt eligibile pentru toate activitățile din cadrul Programului în valoare eligibilă de maximum 50.000 lei și maximum 1 autoturism / beneficiar.

  1. d) Achiziționarea de mobilier, aparatură birotică și sisteme de protecție a valorilor umane și materiale, conform grupei nr. 3 din HG 2139/2004;
  2. e) Salariile, utilitățile (energie electrică, apă, gaze, salubritate, abonament telefon și internet), serviciile de contabilitate și cheltuielile aferente chiriilor pentru spații de lucru, spații de producție sau spații pentru prestări servicii și comerț, reprezentând sumă forfetară de maximum 60.000 lei din valoarea cheltuielilor eligibile aprobate în urma verificării cererii de finanțare, respectiv din suma cheltuielilor aprobate la decont. Decontarea se face în baza cererii beneficiarului însoțită de documentele care să ateste crearea a minimum 2 locuri de muncă;
  3. f) Site de prezentare a activității, magazin on-line, cheltuieli înregistrare domeniu, cheltuieli de promovare a site-ului / magazinului on-line, soft/softuri necesar/necesare desfășurării activității, semnătură electronică, echipamente IT, tehnică de calcul tip PC, unitate centrală, server, monitor, imprimantă /copiator /multifuncțională, inclusiv sisteme portabile, licențe necesare desfășurării activității, telefoane smart, tablete, semnătura electronică. Cheltuiala cu semnătura electronică este eligibilă și înainte de semnarea acordului de finanțare.
  4. g) Cursuri de dezvoltare a abilităților antreprenoriale desfășurate în România sau în altă țară membră a Uniunii Europene – pentru asociatul/ acționarul/ administratorul/ angajații societății aplicante, în valoare eligibilă de maximum 5.000 lei/persoană;
  5. h) Taxa pe valoarea adăugată (TVA) nedeductibilă pentru aplicanții neplătitori de TVA conform Codului Fiscal;
  6. i) Consultanță pentru întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării în cadrul prezentului Program și pentru implementarea proiectului, în valoare eligibilă de maximum 10.000 lei; Această activitate poate fi efectuată înainte de semnarea acordului de finanțare. Furnizorii de servicii de consultanță eligibili în cadrul Programului pot fi numai organizații furnizoare de consultanță care au dreptul legal de a desfășura acest tip de activitate, respectiv au activitatea de consultanță în statut sau sunt întreprinderi care au ca activitate autorizată a fi desfășurată una dintre activitățile incluse în cod CAEN-Rev2 diviziunea 70. Societățile care furnizează servicii de consultanță în cadrul Programului nu pot avea calitatea de furnizori pentru alte cheltuieli eligibile în cadrul programului.
  7. j) Două plăcuțe informative obligatorii, sub sancțiunea neacordării AFN, în valoare de minim 10 lei, dar nu mai mult de 500 de lei din valoarea cheltuielilor eligibile, care vor fi plasate astfel:

–           una în interiorul spațiului de la locația de implementare a proiectului (indoor), în locul cu vizibilitatea cea mai bună pentru vizitatori (recepție, secretariat, loc de așteptare etc);

–           una în exteriorul spațiului de la locația de implementare a proiectului (outdoor), în locul cu vizibilitatea cea mai bună pentru clienți, pe lângă spațiul unde se desfășoară activitatea (fațada stradală, intrare în clădire etc).

  1. k) Cheltuieli financiare aferente creditelor/ garanțiilor obținute pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării proiectelor acceptate în cadrul Programului, pentru solicitanții care utilizează credit pentru implementarea proiectului.

Criterii privind evaluarea cererii de finanțare

Criterii Punctaj
Activitate desfasurata în incubator de afaceri
A

 

1 Declară pe propria răspundere, sub sancțiunea neacordării AFN, că prezintă, până la momentul decontului dovada faptului că activitatea pe care aplică va fi desfășurată în cadrul unui incubator de afaceri care deține acest titlu în baza cererii de acordare a statutului de incubator de afaceri conform art. 7 din LEGEA nr. 102 din 19 mai 2016 privind incubatoarele de afaceri1 15
2 Activitatea pe care aplică NU va fi desfășurată în cadrul unui incubator de afaceri care deține acest titlu în baza cererii de acordare a statutului de incubator de afaceri conform art. 7 din LEGEA nr. 102 din 19 mai 2016 privind incubatoarele de afaceri 0
Valoarea aportului propriu
B

 

1 Valoarea procentului aferent aportului propriu este ≥ 15% din valoarea eligibilă a proiectului 20
2 Valoarea procentului aferent aportului propriu este ≥ 10% din valoarea eligibilă a proiectului 15
3 Valoarea procentului aferent aportului propriu este ≥ 5% din valoarea eligibilă a proiectului 10
Criterii aferente profitabilității afacerii
C

 

1 Societatea a obținut profit net în exercițiile financiare aferente anilor 2021 și 2022 15
2 Societatea a obținut profit net doar în exercițiul financiar aferent anului 2022 10
3 Societatea NU a obținut profit net în niciunul din exercițiile financiare aferente anilor 2021 și 2022, sau nu a avut activitate în această perioadă 0
Criterii aferente menținerii locurilor de muncă obligatorii create prin program

(MINIM 2 LOCURI DE MUNCA)

D 1 Menține locurile de muncă obligatorii create prin program, o perioadă de minim 30 de luni de la momentul emiterii acordului de plată de către AIMM  20
2 Menține locurile de muncă obligatorii create prin program, o perioadă de minim 24 de luni de la momentul emiterii acordului de plată de către AIMM 15
  3 Menține locurile de muncă obligatorii create prin program, o perioadă de minim 18 de luni de la momentul emiterii acordului de plată de către AIMM 10
  4 Menține locurile de muncă obligatorii create prin program, doar perioada obligatorie de 12 luni de la momentul emiterii acordului de plată de către AIMM 0
Criterii aferente investiției în echipamente tehnologice
E 1 Ponderea investițiilor în echipamente tehnologice și cheltuielilor asimilate echipamentelor tehnologice specificate la art. 4.3.1, lit. a) din procedura programului reprezintă mai mult de 60% din valoarea cheltuielilor eligibile înscrise în cererea de finanțare aferentă formularului de înscriere; 15
2 Ponderea investițiilor în echipamente tehnologice și cheltuielilor asimilate echipamentelor tehnologice specificate la art. 4.3.1, lit. a) din procedura programului reprezintă mai mult de 50% din valoarea cheltuielilor eligibile înscrise în cererea de finanțare aferentă formularului de înscriere; 10
    Ponderea investițiilor în echipamente tehnologice și cheltuielilor asimilate echipamentelor tehnologice specificate la art. 4.3.1, lit. a) din procedura programului reprezintă mai mult de 40% din valoarea cheltuielilor eligibile înscrise în cererea de finanțare aferentă formularului de înscriere; 5
Criterii aferente cursurilor de competențe digitale2
F 1 Cel puțin unul dintre asociații/acționarii societății face dovada faptului că a urmat un curs de competențe digitale (curs, modul în cadrul unei facultăți, etc) sau declară pe propria răspundere sub sancțiunea neacordării AFN că prezintă dovada absolvirii unui curs de competențe digitale până la momentul decontului. 5
  2 Asociații/acționarii societății NU au urmat un curs de competențe digitale (curs, modul în cadrul unei facultăți, etc), și NU declară pe propria răspundere că prezintă dovada absolvirii unui curs de competențe digitale până la momentul decontului. 0
Criterii aferente cursurilor de competențe antreprenoriale3
G 1 Cel puțin unul dintre asociații/acționarii societății face dovada faptului că a urmat un curs de competențe antreprenoriale (curs, modul în cadrul unei facultăți, etc), sau declară pe propria răspundere sub sancțiunea neacordării AFN că prezintă dovada absolvirii unui curs de competențe antreprenoriale până la momentul decontului. 5
  2 Asociații/acționarii NU fac dovada faptului că a urmat un curs de competențe antreprenoriale (curs, modul în cadrul unei facultăți, etc), sau NU declară pe propria răspundere că prezintă dovada absolvirii unui curs de competențe antreprenoriale până la momentul decontului. 0
H Criterii aferente componentei de inovare a proiectului4
  1 Prezintă la momentul înscrierii dovada înregistrării la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) și / sau la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) a unui drept de proprietate industrială. 5
  2 NU prezintă la momentul înscrierii dovada înregistrării la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) și / sau la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) a unui drept de proprietate industrială. 0

 

Punctajul maxim care se poate obţine este de 100 de puncte.

Punctajul minim pentru accesarea programului este de 50 de puncte.

Selectarea şi contractarea proiectelor se va face după următorul algoritm:

Selectarea proiectelor se va face în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut. La punctaje egale va prevala:

– punctajul obţinut la criteriul aferent activitatii desfasurate in incubator de afaceri (secţiunea A din criteriile de evaluare);

– punctajul obţinut la criteriul aferent aportului propriu (secţiunea B din criteriile de evaluare);

– punctajul obținut la criteriul aferent menținerii locurilor de muncă (secţiunea D din criteriile de evaluare);

– punctajul obținut la criteriul aferent investiției în echipamente tehnologice (secţiunea E din criteriile de evaluare);

– punctajul obținut la criteriul aferent cursurilor de competențe digitale (secţiunea F din criteriile de evaluare);

– punctajul obtinut la criteriul aferent cursurilor de competențe antreprenoriale (sectiunea G din criteriile de evaluare);

– punctajul obtinut la criteriul aferent componentei de inovare a proiectului (secțiunea H din criteriile de evaluare);

– valoarea exactă a profitului net aferent exercițiului financiar 2022*;

– valoarea exactă a Cifrei de Afaceri nete aferente exercițiului financiar 2022*;

*La valori identice ale profitului net și cifrei de afaceri nete la 31.12.2022, va prevala data și ora înscrierii în program.

 

 

Condiții de eligibilitate:

 

3.1. (1) Întreprinderea unică, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 2023/2831, include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:

  • o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;
  • o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
  • o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;
  • o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.

(2) Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau a mai multor întreprinderi, oricare din relațiile la care se face referire mai sus, sunt considerate întreprinderi unice.

(3) În sensul Regulamentului Comisiei nr. 2023/2831 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, noțiunea de întreprindere unică stabilește cuantumul ajutorului de minimis  de care poate beneficia aplicantul.

3.2.1 Pot beneficia de prevederile Programului societățile (microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii) care îndeplinesc cumulativ, la data completării formularului de înscriere (anexa 1) următoarele criterii de eligibilitate:

  1. sunt înregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societățile, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, sau în baza Ordonanței de Urgență a Guvernului României nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările și completările ulterioare;
  2. sunt IMM, conform prevederilor art. 2 și ale art. 4 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, care transpune în legislația națională Recomandarea CE nr. 361 din data 6 mai 2003, publicată în Jurnalul Oficial al UE nr. L124 din data de 20 mai 2003 (îndeplinesc cumulativ condiţiile: au până la 249 de angajați, realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro și dețin active totale de până la 43 milioane euro, echivalent în lei).
  3. sunt considerate întreprinderi autonome, legate, partenere;
  4. au capital social integral privat;
  5. persoanele care au calitatea de asociați / acționari în mai multe societăți nu pot aplica în cadrul prezentului Program decât cu o singură societate;
  6. sunt înregistrate la Oficiul Registrului Comerțului, au sediul social/punct de lucru și își desfășoară activitatea pe teritoriul României;
  7. codul CAEN Rev. 2 pentru care solicită finanțare este eligibil în cadrul Programului și autorizat până la momentul emiterii acordului de plată de către AIMM, conform art. 15 din Legea 359/2004 privind simplificarea formalităților la înregistrarea în Registrul Comerțului a persoanelor fizice, asociațiilor familiale și persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum și la autorizarea funcționării persoanelor juridice, cu modificările și completările ulterioare. Solicitarea finanțării se face pe un singur cod CAEN;
  8. Cel puţin unul dintre asociaţi să fie femeie şi să deţină cel puţin 50% din părţile sociale/acțiuni ale societăţii în cazul IMM-urilor aplicante. Pentru societățile înființate în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, condiția se consideră îndeplinită dacă majoritatea membrilor cooperatiști din Consiliul de Administrație este formată din femei.
  9. Nu au datorii la bugetul general consolidat, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru, la momentul verificării administrative și de eligibilitate; Solicitanții care au datorii eșalonate nu sunt eligibili pentru a accesa Programul.
  10. (1) Nu au depășit plafonul de minimis de 3000,00 Euro pe durata ultimilor 3 ani pentru o întreprindere unică, așa cum este aceasta definită de Regulamentul UE nr. 2023/2831 al Comisiei din 13 decembrie 2023, privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.

(2) Plafoanele se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri europene.

(3) Perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare ar trebui evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat, trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani.

(4) În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăși plafonul maxim menționat la alin. (1), întreprinderea beneficiară poate alege între reducerea valorii ajutorului solicitat astfel încât să se încadreze în plafon, sau rambursarea totală sau parțială a ajutorului anterior obținut, pentru a fi respectat plafonul de minimis.

(5) Pentru fuziunile și/sau a achizițiile ce modifică statutul controlului, în cazul depășirii plafoanelor valorice prevăzute de art. 12 din Legea concurenței nr. 21/1996 republicată, cu modificările și completările ulterioare, acestea vor fi notificate Consiliului Concurenței, punerea în aplicare a tranzacției de natura concentrării economice fiind posibilă doar după obținerea unei decizii de autorizare din partea autorității de concurență.

(6) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.

(7) Ajutorul de minimis acordat prin prezenta măsură poate fi cumulat cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2023/28321  al Comisiei.

(8) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezentul regulament pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentele (UE) nr. 1408/20132 și (UE) nr. 717/20143 ale Comisiei în limita plafonului relevant prevăzut la articolul 3 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 2023/2832.

(9) Aspectul poate viza și tranzacțiile de divizare menționate mai sus, în cazul în care activele și/sau întreprinderea cu funcționare deplină rezultate, depășesc pragurile valorice prevăzute de Legea concurenței, cu modificările și completările ulterioare.

(10) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisie.

(11) Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.

  1. nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității;
  2. nu au fost subiectul unei decizii emise de către Comisia Europeană / AIMM / alt furnizor de ajutor de stat/ Consiliul Concurenței, de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată, cu penalități aferente;
  3. (1) creează cel puțin două locuri de muncă cu normă completă, pe perioadă nedeterminată după intrarea în vigoare a acordului de finanțare și menține locurile de muncă ocupate cel puțin 12 luni de la momentul emiterii acordului de plată de către AIMM ;

(2)În cazul în care locurile de muncă create în cadrul schemei se vacantează din diverse cauze sau se suspendă după crearea lor în cadrul schemei, beneficiarul are un termen de maximum 45 de zile să le ocupe, păstrând numărul și condițiile acestora pentru care a primit finanțare;

(3) În perioada menționată la lit (m), alin. (1), un contract de muncă nu poate fi suspendat de mai mult de 2 ori, în afara situațiilor excepționale reglementate prin legislație specială și emisă de autoritațile competente.

(4) Fiecare beneficiar are obligația să facă dovada, cel târziu la momentul emiterii acordului de plată de către AIMM, a angajării prin proiect, cu contract de muncă pe durată nedeterminată și cu normă completă a locurilor de muncă pentru care beneficiază de finanțare, precum și obligația menținerii acestora pe perioada pentru care a primit punctaj la finanțare, dar nu mai puțin de 12 luni din momentul emiterii acordului de plată de către AIMM.

(5) Locul de muncă se consideră a fi creat prin proiect dacă este creat și ocupat între data semnării acordului de finanțare și data emiterii acordului de finanțare, de către o persoană care nu a avut raporturi de muncă în ultimele 6 luni cu întreprinderea aplicantă, anterior semnării acordului de finanțare.

  1. Asigură o cofinanțare în procent de minimum 5% din valoarea eligibilă a proiectului, sub sancțiunea neacordării